ایت الکرسی
دعا,فطرت,اسرار درون
شرح دعاها,فطرت,درون

برای تمام مشكلات
حاجت
اگر برای كسی كار مهمی پیش آمده باشد و بخواهد كه زود انجام شود و به صحرایی رود كه در آنجا كسی نباشد و خطی دور خود بكشد و رو به قبله با تواضع بنشیند و 70 بار آیه الكرسی را بخواند . بدون شك در آن روز حاجات او بر آورده شود . این كار تجربه شده است و شكی در آن نیست.
رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: هرگاه برای حاجتت از خانه ی خود بیرون آمدی آیه الكرسی را بخوان كه حاجتت به خواست خدا برآورده گردد.
امام علی (علیه السلام) فرمودند: هرگاه یكی از شما اراده حاجتی كند پس صبح روز پنج شنبه در طلب آن بیرون رود و در وقت بیرون رفتن آخر سوره آْ عمران ( آیه 190تا آخر) و آیه الكرسی و سوره قدر و حمد را بخواند ، زیرا كه در خواندن این ها حوائج دنیا و آخرت برآورده می شود.
در روایت آمده است هر كس آیت الكرسی را در وقت غروب بخواند حاجتش برآورده گردد.
آیت الكرسی برای حفظ چشم
بعد از هر نماز دستان را روی چشم بگذارید و بعد از خواندن آیت الكرسی بگویید:"اللهم احفظ حدقتی بحق حدقتی علی بن ابیطالب(ع)"
نزول آیت الکرسی
رسول اكرم (ص) فرمود: چون خدای متعال خواست سوره ی حمد و آیه های شهدالله (18 و 19 آل عمران) و قل اللهم (26 - 27 آل عمران) و سوره توحید و آیه الكرسی را به زمین نازل كند همگی به عرش الهی چنگ زدند در حالی كه بین آن ها و خداوند حجابی نبود.
سپس فرمودند : پروردگارا ما را به خانه پر گناه و به سوی كسانی كه عصیان و گناه می كنند می فرستی ؛ در حالی كه ما پاك و مطهر هستیم.
سپس خدای متعال فرمود :" به عزت و جلال خودم سوگند ، هیچ كس شما را بعد از نماز نخواند مگر این كه او را در مرتبه بالای قدس جای دهم كه از نعمت های آن استفاده كنند و در هر روز 70 بار به او با نظر رحكت خود بنگرم و در هر روز 70 حاجت او را برآورم هرچند كه بسیار گناه كرده باشد كه كمترین آن دعاها و حاجت ها و آمرزش گناهان باشد.
او را از هر دشمنی پناه می دهم و برای پیروزی بر هر دشمنی یاریش می دهم و مانعی به جز مرگ برای بهشت رفتن او نباشد.( یعنی بعد از مرگ بلافاصله به بهشت می رود)
آیت الکرسی
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم ) فرمودند خطاب به حضرت علی (علیه السلام ) فرمودند: "یا علی ! این آیه را به فرزندان و همسایگان و همگان بیاموز چرا که این آیه از تمام آیات نازل شده با عظمت تر است.
مردی به رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) عرض کرد: ای رسول خدا به من چیزی بیاموز که خداوند به وسیله آن به من نفع و بهره ای دهد. حضرت فرمود: " آیت الکرسی را بخوان زیرا تو و خانه ات و خانه های پیرامون تو را نیز محافظت می کند. هر کس یک بار آیت الکرسی را بخواند خداوند فرشته ای می فرستد که او را حفظ می کند واگر پنج بار بخواند خداوند می فرماید:"او را رها کنید من خودم او را حفظ می کنم". سپس خداوند او را از تمام موارد ضرر و خطر حفظ می کند.
حضرت علی (علیه السلام ) می فرمایند:"هر کسی پیش از طلوع آفتاب یازده بار هر کدام از سوره های توحید و قدر و آیت الکرسی را بخواند خدا مال او را از خطرات حفظ می کند.
در جایی آمده است: هر کسی آیت الکرسی را بنویسد و در مزرعه دفن کند از آفت و دزد حفظ می شود و برکت زیادی خواهد داشت زیرا آیت الکرسی پنجاه کلمه است و در هر کلمه پنجاه برکت وجود دارد.
هر کس آیت الکرسی را در صبح و شام بخواند ، خداوند او ومال او را از دزد و آتش حفظ می کند و همچنین او را از مار و عقرب گزیدگی و نیز از شر جن و انس و آزار تمام موذیها حفظ می کند.
بعد از وضو
هر کس پس از اتمام آیت الکرسی را بعد از وضو بخواند خداوند ثواب چهل سال عبادت به او عطا می کند و چهل درجه به درجاتش می افزاید و چهل حورالعین را به او تزویج می نماید.
در هر حالت آیت الکرسی بخوانید.
در روایات آمده است که انسان می تواند آیت الکرسی را در دستشویی هم بخواند. عمر بن یزید می گوید: از حضرت امام صادق (علیه السلام ) درباره تسبیح خداوند و قرائت قرآن در دستشوئی سوال کردم. حضرت فرمودند:"جایز نیست در دستشوئی بیشتر از آیت الکرسی و حمد خداوند و آیه "الحمد لله رب العالمین " خوانده شود"
آیة الكرسی قبل از خواب
حضرت علی (علیه السلام ) فرمودند: بر مسلمانان لازم است که شب را به پایان نبرد مگر آنکه آیت الکرسی را بخواند و اگر می دانستید که آیت الکرسی چیست و در آن چه مطالبی است هرگز آنرا رها نمی کردید.
امام هادی (علیه السلام ) فرمودند: ما اهل بیت هنگام خواب اینها را رعایت می کنیم 1- وضو داشتن 2- صورت را بر کف دست راست نهادن 3- تسبیحات حضرت زهرا 4- صورت را رو به قبله کردن 5- سوره حمد 6- آیت الکرسی 7- آیه های 17 و 18 آل عمران
آیه الکرسی و استجابت دعوات و آمرزش گناهان
حضرت امام صادق علیه السلام فرمود چون خداوند این آیات را اراده نمودند تا بر زمین آیند ایشان بعرش چسبیدند و گفتند پروردگارا ما را بکجا فرود می آوری بسوی خطاکاران و گنهکاران پس خدای عزوجل به آنها وحی نمود فرود آئید بعزت و جلالم سوگند شما را کسی از آل محمد(صل الله علیه و آله و سلم) و شیعیان آنها در پس هر نماز فریضه نمی خواند مگر باو بچشم نهانم در هر روز 70 بار بنگرم برای او در هر نظر کردنم 70 حاجت او را استجابت نمایم و او را با گناهانش بپذیرم و آنها ام الکتابند،فاتحه الکتاب ؛ شهد الله (آیات 18 و 19 ال عمران)؛ آیه الکرسی ؛ قل اللهم(آیات 26 و 27 آل عمران)
در روایتی آمده است که حضرت نبی الله صل الله علیه و آله و سلم بر مولی علی علیه السلام فرمودند : یا علی بر تو باد بتلاوت آیه الکرسی در پس هر نماز نوشته شده چون که کسی بر ان محافظت و مداومت نمی کند مگر پیغمبر یا صدیق یا شهید
شمه ای از خواص آیت الکرسی
1 از حضرت رحمه للعالمین صل الله علیه و اله و سلم روایت شده است که ایشان فرمودند : آیه الکرسی را در هیچ سرایی نخوانند مگر اینکه شیطان 3 روز گرد آن سرا نگردد یا سی روز هیچ جادوئی چهل شبانه روز در آنجا راه نیابد.
یا علی این آیه را بیاموز و بفرزندان و همسایگانت بیاموز که هیچ آیه ای از این آیه عظیمتر بر من نازل نگردیده است .
مولی علی علیه السلام می فرماید حضرت رسول صل الله علیه و آله و سلم را دیدم بر این چوب های منبر می فرمود هر کس آیه الکرسی را دی پس هر نماز فریضه بخواند او را چیزی جز مرگ فاصله نباشد و جز صدیق و عابد بر آن موظبت نکند 5487 و هر که آنرا وقت خواب بخواند خدای تعالی او را و خانه او را و چندین خانه همسایگاتن اور را در حجاب امنیت خویش قرار دهد و آنان در امان باشند.
ختم آیة الکرسی بطریقه ده وقف
از کتاب آیت الکرسی طلسم عظیم القدر حاج نصر بروجردی در کتب معتبره از کتابهای علما شیعه به نظر رسیده که در این آیه شریفه ده وقف است
که هر کسی در وقت خواندن آن ده وقف را بجا بیاورد و سپس دعا کند دعای او مستجاب است
و قاعده به این نحو است. ابتدا از انگشت کوچک دست راست شروع کرده و بهر وقف یک انگشت را گره کند و به انگشت ابهام دست چپ ختم کنید
بین دو عین { یَشْفَعُ (ذکر حاجت) عِنْدَهُ } هر حاجت خیری که بخواهد از خداوند متعال طلب کند
و در میان دو میم { یَعْلَمُ (ذکر حاجت) مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ } آنچه که در مقوله دفع شر باشد طلب کند
و چون ده وقف تمام شود سه مرتبه سوره الم نشرح و سه مرتبه سوره قل هو الله احد را خوانده و سه بار صلوات بفرستید
سر به سوی آسمان کرده و ده بار سوره حمد را بخوانید به این روش که بعد از اتمام هر حمد یک انگشت گره کرده را بگشائید ابتدا از انگشت ابهام دست چپ شروع کرده و به انگشت کوچک دست راست که ابتدای گره کردن او بوده است (عکس گره کردن انگشتان باید عمل کنید ) بعد از فتح تمام انگشتان به آسمان نظر کرده و بدمید و حاجت خود را از خالق خود طلب کنید به اجابت نزدیک است ( انشالله )
در بعضی از کتابها طریقه عمل را چهل روز ذکر کرده اند و به جهت قضاء حاجات تخلف ندارد و مواضع ده وقف از این قرار است
1 - اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُو
2-الْحَیُّ الْقَیُّومُ
3 - لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ
4 - لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ
5 - مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ
6 - یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ
7 - وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء
8 - وَسِعَ كُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ
9 - وَلاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا
10 - وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ
کتاب آیت الکرسی طلسم عظیم القدر حاج نصر بروجردی ( صفحه 156)
ختمی مجرب از کتاب آیت الکرسی طلسم عظیم القدر حاج نصر بروجردی
ختمی مجرب از کتاب آیت الکرسی طلسم عظیم القدر حاج نصر بروجردی جهت دوستداران طریق هدایت بعضی از علماء شیعه و پاره ای از بزرگان دینی فرموده اند که از جمله ختم های معتبر و مجرب ختم آیت الکرسی است به عدد لفظ کرسی 290 مرتبه و اکابر و بزرگان شرط کرده اند که باید از (( هو العلی العظیم )) تجاوز نشود و اگر احیانا از روی سهو تجاوز شود آیه را از سرگیرند ( ختم را از ابتدا شروع کنند)
و هم چنین گفته اند اگر کسی به عدد نام خود بخواند ابواب فتوحات بر روی او گشوده شود و سعادت به او روی می آورد و فقر و فاقه از او دور می شود
و اگر از برای تحبیب شرعی بر عدد اسم طالب و مطلوب خوانده شود اثری عجیب مشاهده می شود و در غیر از این خواص بسیار و منافع بی شمار دارد( صفحه 134)ر
به این نکته نیز توجه داشته باشید اسمی باید محاسبه گردد که توسط پدر و مادر علی الخصوص مادر صدا زده می شود نه آنچه که در شناسنامه است و یا توسط دوستان و آشنایان بکار برده می شود
چند ختم از کتاب آیت الکرسی طلسم عظیم القدر حاج نصر بروجردی
از برای توسعه رزق در امر معاش و غنی و توانگری در سحرگاه یعنی در نزدیکی صبح دو رکعت نماز بجای آورد در رکعت اول بعد از حمد 17 مرتبه سوره کافرون و در رکعت دوم بعد از حمد 17 مرتبه سوره توحید و در رکوع هر یک از این دو رکعت 17 مرتبه ذکر سبحان ربی العظیم و بحمده و در هر یک از سجدتین دو رکعت 17 مرتبه سبحان ربی الاعلی و بحمده بگوید و بعد از فراغ از نماز 17 مرتبه آیت الکرسی بخواند که مجرب است و گفته اند این عمل از گنج های مخفی پروردگار است که بدست نااهل نباید داد و خواندن سوره طه نزد طلوع فجر کمترین اثر او این است که روزی تازه به خواننده میرسد و نرمی دلها برای او حاصل می شود ( صفحه 137)چ
چند ختم از کتاب آیت الکرسی طلسم عظیم القدر حاج نصر بروجردی
جهت اطلاع دوستان چند ختم از کتاب آیت الکرسی طلسم عظیم القدر حاج نصر بروجردی را در چند قسمت قرار میدهم
1) حضرت رسول ( صلی الله علیه و آله وسلم ) فرمودند : زمانی که مومن آیت الکرسی را بخواند و ثواب آنرا به برای اهل قبرستانی قرار دهد خداوند تبارک و تعالی از هر حرف آن ملکی را قرار می دهد که تا روز قیامت برای او تسبیح کند (صفحه 105) 2)ح

 

آسمونی : چرا آیت الکرسی این قدر با فضیلت شمرده می شود؟ از کجا فهمیدند که این دو آیه سوره بقره، آیت الکرسی است؟

در پاسخ به مطالب ذیل توجه کنید :

1- در اهمیت و فضیلت این آیه همین بس که از پیامبر گرامی اسلام ص نقل شده است که از ابی بن کعب سؤال کرد و فرمود: کدام آیه برترین آیه کتاب اللَّه است؟ عرض کرد: اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ، پیامبر ص دست بر سینه او زد و فرمود: دانش بر تو گوارا باد، سوگند به کسی که جان محمد ص در دست او است این آیه دارای دو زبان و دو لب است که در پایه عرش الهی تسبیح و تقدیس خدا میگوید.
در حدیث دیگری از علی ع از پیامبر ص میخوانیم که فرمود:
سید القرآن البقره و سید البقره آیه الکرسی یا علی ان فیها لخمسین کلمه فی کل کلمه خمسون برکه : برگزیده قرآن سوره بقره و برگزیده بقره، آیه الکرسی است، در آن پنجاه کلمه است و در هر کلمه‏ای پنجاه برکت است.
و در حدیث دیگری از امام باقر ع آمده است: هر کس آیه الکرسی را یک بار بخواند، خداوند هزار امر ناخوش آیند از امور ناخوش آیند دنیا، و هزار امر ناخوش آیند از آخرت را از او بر طرف میکند که آسان‏ترین ناخوش آیند دنیا، فقر، و آسان‏ترین ناخوش آیند آخرت، عذاب قبر است.
روایات در فضیلت این آیه شریفه بسیار زیاد است و در کتب علمای شیعه و اهل سنت نقل شده است با دو حدیث دیگری از رسول اللَّه ص این بحث را پایان میدهیم، فرمود:
اعطیت آیه الکرسی من کنز تحت العرش و لم یؤتها نبی کان قبلی

: آیه الکرسی از گنجی زیر عرش الهی به من داده شده است و به هیچ پیامبری قبل از من داده نشد .
در حدیث دیگری آمده است که دو برادر به حضور پیامبر ص رسیدند و عرض کردند برای تجارت به شام میرویم، به ما تعلیم دهید چه بگوییم (تا از شر اشرار مصون بمانیم) فرمود: هنگامی که به منزلگاهی رسیدید و نماز عشا را خواندید، موقعی که یکی از شما در بستر قرار میگیرد، تسبیح فاطمه زهرا ع‏
بگوید و سپس آیه الکرسی بخواند ؛ فانه محفوظ من کل شیء حتی یصبح‏

: مسلما او از همه چیز در امان خواهد بود تا صبح، سپس در ذیل این حدیث آمده است که در یکی از منزلگاهها دزدان قصد هجوم به آنها را داشتند اما هر چه تلاش کردند موفق نشدند .

2- به یقین این همه اهمیت که به آیه الکرسی داده شده است به خاطر محتوای مهم و برجسته آن است .آیه الکرسی مجموعه‏ای از صفات جمال و جلال خداوند است .
اهمیت فوق العاده آیه الکرسی از این نظر است که مجموعه‏ای از معارف اسلامی و صفات خداوند اعم از صفات ذات و فعل، مخصوصا مساله توحید در ابعاد مختلف را در بر گرفته، این اوصاف که به دوازده بخش بالغ میشود و هر کدام میتواند ناظر به یکی از مسائل تربیتی انسان باشد قابل دقت است و به گفته ابو الفتوح رازی هر یک از این صفات، یکی از مذاهب باطله را نفی میکند (و به این ترتیب، دوازده تفکر باطل و نادرست به وسیله آن اصلاح میشود) . بنا بر این باید با محتوا و مضمون آن آشنا شد تا به سر این همه فضیلت پی برد . آیه الکرسی ابتدا از ذات اقدس الهی و مساله توحید اسمای حسنی و صفات او شروع میشود و میفرماید: خداوند هیچ معبودی جز او نیست (اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ).

اللَّه نام مخصوص خداوند و به معنی ذاتی است که جامع همه صفات کمال و جلال و جمال است، او پدید آورنده جهان هستی است، به همین دلیل هیچ معبودی شایستگی پرستش جز او ندارد، و از آنجا که در معنی اللَّه یگانگی افتاده است، جمله لا إِلهَ إِلَّا هُوَ تاکیدی بر آن است.
سپس میافزاید: خداوندی که زنده و قائم به ذات خویش است و موجودات دیگر عالم قائم به او هستند (الْحَیُّ الْقَیُّومُ).

حی از ماده حیات به معنی زندگی است، و این واژه مانند هر صفت مشبهه دیگر دلالت بر دوام دارد و بدیهی است که حیات در خداوند حیات حقیقی است چرا که حیاتش عین ذات او است نه همچون موجودات زنده در عالم خلقت که حیات آنها عارضی است و لذا گاهی زنده‏اند و سپس میمیرند، اما در خداوند چنین نیست، چنان که در آیه 58 سوره فرقان میخوانیم:
وَ تَوَکَّلْ عَلَی الْحَیِّ الَّذِی لا یَمُوتُ، توکل بر ذات زنده‏ای کن که هرگز نمیمیرد. این از یک سو، از سوی دیگر حیات کامل، حیاتی است که آمیخته با مرگ نباشد، بنا بر این حیات حقیقی حیات او است که از ازل تا ابد ادامه دارد اما حیات انسان، به خصوص در این جهان که آمیخته با مرگ است نمیتواند حیات حقیقی بوده باشد لذا در آیه 64 سوره عنکبوت میخوانیم: وَ ما هذِهِ الْحَیاهُ الدُّنْیا إِلَّا لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَهَ لَهِیَ الْحَیَوانُ زندگی این جهان بازیچه‏ای بیش نیست و زندگی حقیقی (از نظری) زندگی سراسری دیگر است! روی این دو جهت حیات و زندگی حقیقی مخصوص خدا است.

 

زنده بودن خداوند چه مفهومی دارد؟

در تعبیرات معمولی، موجود زنده به موجودی میگویند که دارای نمو- تغذیه- تولید مثل و جذب و دفع و احیانا دارای حس و حرکت باشد ولی باید به این نکته توجه داشت که ممکن است افراد کوته‏بین حیات را در مورد خداوند نیز چنین فرض کنند با این که میدانیم او هیچ یک از این صفات را ندارد و این همان قیاسی است که بشر را در باره خداشناسی به اشتباه میاندازد، زیرا صفات خدا را با صفات خود مقایسه میکند.
ولی حیات به معنی وسیع و واقعی کلمه عبارت است از علم و قدرت بنا بر این وجودی که دارای علم و قدرت بی پایان است حیات کامل دارد، حیات خداوند مجموعه علم و قدرت اوست و در حقیقت به واسطه علم و قدرت موجود زنده از غیر زنده تشخیص داده میشود، اما نمو و حرکت و تغذیه و تولید مثل از آثار موجوداتی است که ناقص و محدودند و دارای کمبودهایی هستند که بوسیله تغذیه و تولید مثل و حرکت آن را تامین میکنند، اما آن کس که کمبودی ندارد این امور هم در باره او مطرح نیست.
و اما قیوم صیغه مبالغه از ماده قیام است، به همین دلیل به وجودی گفته میشود که قیام او به ذات او است، و قیام همه موجودات به او میباشد، و علاوه بر این قائم به تدبیر امور مخلوقات نیز میباشد.

روشن است که قیام به معنی ایستادن است و در گفتگوهای روزمره به هیئت مخصوصی گفته میشود که مثلا انسان را به حالت عمودی بر زمین نشان میدهد، و از آنجا که این معنی در باره خداوند که از جسم و صفات جسمانی منزه است مفهومی ندارد، به معنی انجام کار خلقت و تدبیر و نگهداری است، زیرا هنگامی که انسان میخواهد کاری را انجام دهد برمیخیزد، آری او است که همه موجودات جهان را آفریده، و تدبیر و نگاهداری و تربیت و پرورش آنها را به عهده گرفته است و به طور دائم و بدون هیچگونه وقفه قیام به این امور دارد.
از این بیان روشن میشود که قیوم در واقع، ریشه و اساس تمام صفات فعل الهی است (منظور از صفات فعل، صفاتی است که رابطه خدا را با موجودات جهان بیان میکند) مانند آفریدگار، روزی دهنده، زنده کننده، هدایت کننده، و مانند اینها، اوست که روزی میدهد، اوست که زنده میکند و اوست که میمیراند و اوست که هدایت میکند بنا بر این صفات خالق و رازق و هادی و محیی و ممیت، همه در وصف قیوم جمع‏اند.

و از اینجا روشن میشود اینکه بعضی مفهوم آن را محدود به قیام به امر خلقت و یا فقط امر روزی دادن و مانند آن دانسته‏اند در واقع اشاره به یکی از مصداقهای قیام کرده‏اند در حالی که مفهوم آن گسترده است و همه آنها را شامل میشود، زیرا همانگونه که گفتیم به معنی کسی است که قائم به ذات است و دیگران قیام به او دارند و محتاج به اویند.
در حقیقت حی، تمام صفات الهی مانند علم و قدرت و سمیع و بصیر بودن و مانند آن را شامل میشود و قیوم، نیاز تمام موجودات را به او بازگو میکند و لذا گفته‏اند این دو با هم اسم اعظم الهی است.
سپس در ادامه آیه میافزاید: هیچ گاه خواب سبک و سنگینی او را فرا نمیگیرد و لحظه‏ای از تدبیر جهان غافل نمیشود (لا تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لا نَوْمٌ).

سنه از ماده وسن به گفته بسیاری از مفسران به معنی سستی مخصوصی است که در آغاز خواب روی میدهد، یا به تعبیر دیگر به معنی خواب سبک است، و نوم به معنی خواب، یعنی حالتی است که قسمت عمده حواس انسان، از کار میافتد، در واقع، سنه خوابی است که به چشم عارض میشود، اما وقتی عمیق‏تر شد و به قلب عارض شد، نوم گفته میشود.
جمله لا تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لا نَوْمٌ تاکیدی است بر حی و قیوم بودن خداوند زیرا قیام کامل مطلق به تدبیر امور عالم هستی در صورتی است که حتی یک لحظه غفلت در آن نباشد، و لذا هر چیز که با اصل قیومیت خداوند سازگار نباشد، خود به خود از ساحت مقدس او، منتفی است حتی ضعیف‏ترین عاملی که موجب سستی در کار او باشد مانند خواب سبک که در ذات پاک او نیست.
اما اینکه چرا سنه بر نوم، مقدم داشته شده با اینکه قاعدتا فرد قویتر را جلوتر ذکر میکنند، و سپس به فرد ضعیف اشاره مینمایند، به خاطر این است که از نظر ترتیب طبیعی نخست سنه (خواب سبک) دست میدهد و سپس عمیق‏تر شده تبدیل به نوم میگردد.
به هر حال این جمله، اشاره به این حقیقت است که فیض و لطف تدبیر خداوند دائمی است، و لحظه قطع نمیگردد، و همچون بندگان نیست که بر اثر خوابهای سبک و سنگین، یا عوامل دیگر غافل شود.

ضمنا تعبیر به لا تَأْخُذُهُ (او را نمیگیرد) در مورد خواب، تعبیر جالبی است که چگونگی تسلط خواب را بر انسان مجسم میسازد گویی خواب همچون موجود قوی پنجه‏ای است که انسان را در چنگال خود اسیر و گرفتار میسازد، و ناتوانی قویترین انسانها به هنگام بیتابی در برابر آن کاملا محسوس است .
سپس به مالکیت مطلقه خداوند اشاره کرده، میفرماید: برای او است آنچه در آسمانها و زمین است (لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ).
و این در واقع پنجمین وصف از اوصاف الهی است که در این آیه آمده، زیرا قبل از آن اشاره به توحید و حی و قیوم بودن، و عدم غلبه خواب بر ذات پاک او شده است.
در واقع این مالکیت، نتیجه همان قیومیت است زیرا هنگامی که قیام به امور عالم و تدبیر آنها و همچنین خالقیت مخصوص ذات او باشد، مالکیت همه چیز نیز از آن او است.

بنا بر این آنچه انسان در اختیار دارد و از آن استفاده میکند، ملک حقیقی او نیست تنها چند روزی این امانت با شرائطی که از ناحیه مالک حقیقی تعیین شده به دست او سپرده شده و حق تصرف در آنها را دارد و به این ترتیب مالکان معمولی موظف‏اند شرائطی را که مالک حقیقی تعیین کرده کاملا رعایت کنند و گرنه مالکیت آنها باطل و تصرفاتشان غیر مجاز است، این شرائط همان احکامی است که خداوند برای امور مالی و اقتصادی تعیین کرده است.
ناگفته پیدا است توجه به این صفت که همه چیز مال خدا است اثر تربیتی مهمی در انسانها دارد، زیرا هنگامی که بدانند آنچه دارند از خودشان نیست و چند روزی به عنوان عاریت یا امانت به دست آنها سپرده شده این عقیده به طور مسلم، انسان را از تجاوز به حقوق دیگران و استثمار و استعمار و احتکار و حرص و بخل و طمع باز میدارد .
در ششمین توصیف میفرماید: کیست که در نزد او جز به فرمانش شفاعت کند (مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ).
این در واقع پاسخی است به ادعای واهی بت پرستان که میگفتند ما اینها (بتها) را به خاطر آن میپرستیم که در پیشگاه خدا برای ما شفاعت کنند همان گونه که در آیه 3 سوره زمر آمده است ما نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِیُقَرِّبُونا إِلَی اللَّهِ زُلْفی.
در واقع با یک استفهام انکاری میگوید هیچ کس بدون فرمان خدا نمیتواند در پیشگاه او شفاعت کند، و این جمله نیز تاکیدی است بر قیومیت خداوند و مالکیت مطلقه او نسبت به تمامی موجودات عالم، یعنی اگر میبینید کسانی در پیشگاه خدا شفاعت میکنند (مانند انبیاء و اولیاء) دلیل بر آن نیست که آنها مالک چیزی هستند و استقلال در اثر دارند بلکه این مقام شفاعت را نیز خدا به آنها بخشیده، بنا بر این شفاعت آنان، چون به فرمان خدا است دلیل دیگری بر قیومیت و مالکیت او محسوب میشود.

در اینکه منظور از ما بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ چیست؟ مفسران احتمالات متعددی داده‏اند، بعضی گفته‏اند منظور از ما بَیْنَ أَیْدِیهِمْ، امور دنیا است که در پیش روی انسان قرار دارد، وَ ما خَلْفَهُمْ به معنی امور آخرت است که پشت سر انسان میباشد و بعضی به عکس معنی کرده‏اند.
بعضی نیز آن را اشاره به اجل انسان، یا اعمال خیر و شر او دانسته‏اند و یا اموری را که میدانند و نمیدانند.
اما با مراجعه به آیات قرآن استفاده میشود که این دو تعبیر در بعضی از موارد در مورد مکان به کار رفته مانند آیه 17 سوره اعراف که از قول شیطان نقل میکند لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَیْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ: من از پیش رو و پشت سر و از طرف راست و چپ به سراغ آنها میروم واضح است که در اینجا این دو تعبیر ناظر به مکان است، و لذا چپ و راست را نیز اضافه کرده است.

و گاه به معنی قبل و بعد زمانی است، مانند آنچه در آیه 170 سوره آل عمران
آمده، میفرماید: وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ: شهیدان راه خدا به کسانی که هنوز پشت سر آنها قرار دارند و به آنان ملحق نشده‏اند بشارت میدهند روشن است که در اینجا ناظر به زمان است.
ولی در آیه مورد بحث ممکن است اشاره به معنی جامعی بوده باشد که هر دو را در برگیرد، یعنی خداوند آنچه در گذشته و آینده بوده و هست و همچنین آنچه در پیش روی مردم قرار دارد و از آن آگاه است و آنچه در پشت سر آنها است و از آنان پوشیده و پنهان است، همه را میداند و از همه آگاه است، و به این ترتیب پهنه زمان و مکان، همه در پیشگاه علم او روشن است، پس هر کار- حتی شفاعت- باید به اذن او باشد.

در هشتمین توصیف، میفرماید: آنها جز به مقداری که او بخواهد احاطه به علم او ندارند و تنها بخش کوچکی از علوم را که مصلحت دانسته در اختیار دیگران گذارده است (وَ لا یُحِیطُونَ بِشَیْ‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِما شاءَ).
و به این ترتیب علم و دانش محدود دیگران، پرتوی از علم بی پایان او است.
این جمله نیز در حقیقت تاکیدی است بر جمله سابق، در جهت محدود بودن علم شفیعان در برابر علم پروردگار، زیرا آنها احاطه به معلومات خداوند ندارند، و تنها به آن مقدار که او اراده کند با خبر میشوند.
از این جمله دو نکته دیگر نیز استفاده میشود: نخست اینکه هیچ کس از خود علمی ندارد و تمام علوم و دانشهای بشری از ناحیه خدا است.
او است که تدریجا پرده از اسرار حیرت‏انگیز جهان آفرینش بر میدارد و حقایق جدیدی را در اختیار انسانها میگذارد، و معلومات آنان را گسترش میبخشد.
دیگر اینکه: خداوند ممکن است بعضی از علوم پنهان و اسرار غیب را در اختیار کسانی که میخواهد قرار دهد، و بنا بر این پاسخی است به آنها که تصور میکنند علم غیب برای بشر غیر ممکن است، و نیز تفسیری است برای آیاتی که نفی علم غیب از بشر میکند، یعنی انسان ذاتا چیزی از اسرار غیب نمیداند مگر به مقداری که خدا بخواهد، و به او تعلیم دهد .
تعبیر به لا یُحِیطُونَ نیز اشاره لطیفی است به حقیقت علم که آن یک نوع احاطه است.
در نهمین و دهمین توصیف، میفرماید: کرسی (حکومت) او آسمانها و زمین را در بر گرفته و حفظ و نگاهداری آسمان و زمین برای او گران نیست (وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا یَؤُدُهُ حِفْظُهُما).
و در یازدهمین و دوازدهمین، توصیف میگوید: و او است بلند مرتبه و با عظمت (وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ).

3- اکنون باید دید که آیا آیه الکرسی فقط همین یک آیه است که در بالا گفته شد که از اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ شروع میشود، و به وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ختم میگردد، یا اینکه دو آیه بعد نیز جزء آن است، بنا بر این اگر در جایی مثل نماز لیله الدفن دستور داده شده آیه الکرسی بخوانند، باید هر سه آیه خوانده شود.

قرائنی در دست است که نشان میدهد، همان یک آیه است.

1- تمام روایاتی که در فضیلت آن وارد شده و از آن تعبیر به آیه الکرسی کرده همه نشان میدهد که یک آیه بیش نیست.

2- تعبیر به کرسی فقط در همان آیه اول است و نام‏گذاری به آیه الکرسی نیز مربوط به همین آیه است.

3- در بعضی از احادیث به همین معنی تصریح شده مانند حدیثی که در امالی شیخ از امیر مؤمنان علی ع نقل شده است که ضمن بیان فضیلت آیه الکرسی از اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ شروع فرمود تا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ.

4- در مستدرک سفینه البحار، از مجمع نقل میکند و آیه الکرسی معروفه و هی الی قوله وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ‏ آیه الکرسی معروف است و آن تا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ است .

5- در حدیثی از امام علی بن الحسین ع میخوانیم که پیامبر اکرم ص فرمود: کسی که چهار آیه از اول سوره بقره و آیه الکرسی و دو آیه بعد از آن و سه آیه از آخر بقره را بخواند، هرگز ناخوشایندی در خودش و مالش نمیبیند و شیطان به او نزدیک نمیشود، و قرآن را فراموش نمیکند .
از این تعبیر نیز استفاده میشود که آیه الکرسی یک آیه است.

6- در بعضی از روایات وارد شده که آیه الکرسی پنجاه کلمه است و در هر کلمه‏ای پنجاه برکت است شمارش کلمات آیه نیز نشان میدهد که تا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ پنجاه کلمه است.

آری در بعضی از روایات دستور داده شده است که تا هُمْ فِیها خالِدُونَ بخواند، بی آن که عنوان آیه الکرسی، مطرح باشد.
به هر حال آن چه از قرائن بالا استفاده میشود این است که آیه الکرسی یک آیه بیشتر نیست.
تفسیر نمونه، ج‏2، ص: 271

ضرت علی ( علیه السلام ) فرمودند : هر وقت یکی از شماها در هنگام نوشتن حاجتش آیت الکرسی و آخر سوره بنی اسرائیل را بخواند حاجتش بر آورده می شود
3) امام صادق ( علیه السلام ) به بعضی از یارانش فرمود : آیا شما را به اسم اعظم خداوند آگاه نگردانم ؟ گفت : بلی فرمودند : سوره حمد و توحید و آیت الکرسی و قدر را بخوان و سپس رو به قبله کن و هر چه دوست داشتی دعا کن
4) ابی خدیجه گوید : در خانه امام صادق ( علیه السلام ) آیت الکرسی را نوشته دیدم که در گوشه خانه اش بود و نیز در قبله محل عبادتش آیت الکرسی را نوشته دیدم
5) برای ادای قرض و وسعت رزق و توانگری در روز جمعه یا 5 شنبه روزه بگیرد و دو رکعت نماز بخواند و پیش از نماز صد بار صلوات بفرستد و به هر نیت که دارد شروع به نماز نماید و در هر رکعت بعد از فاتحه یازده بار آیت الکرسی و 25 بار سوره توحید و بعد از نماز 41 هزار بار بگوید ( یا وهاب ) و کوشش کند که از اول نماز تا اتمام ختم سخن نگوید و بعد از فراغ حاجت خود را بطلبد که البته مستجاب شود انشاءالله تعالی ( صفحه 107)ب
6)جهت بقای اولاد و سلامتی خود از بلیات 40 بار آیت الکرسی را تا (( العلی العظیم )) بخواند و بنویسد و بر کودک و یا خود بندد سالم ماند انشاء الله ( صفحه 164)ب
7)پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله وسلم ) فرمودند : هرکسی آیت الکرسی را بعد از هر نماز بخواند خداوند خودش عهده دار گرفتن جان بنده می شود و همانند کسی است که همراه انبیاء و در رکاب آنها و در راه خدا جهاد کرده و بشهادت رسیده باشد ( صفحه 67)چ
8) امام محمد باقر ( علیه السلام ) هرکس آیت الکرسی را قرائت کند در حالیکه در سجده باشد هیچ موقع وارد جهنم نمی شود ( صفحه 73)چ
9) پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله وسلم ) فرمودند : هرکس آیت الکرسی در حین خواب بخواند خداوند همسایگان و خانه های اصراف او را در امنیت خویش قرار می دهد( صفحه 74)ر
10) از امیرالمومنین ( علیه السلام ) روایت شده است هرکه را مهمی پیش آید که در آن عاجز باشد باید غسل کند به نیت آن مهم و آیت الکرسی را بخواند به طریق ده وقف و در میان (( یشفع عنده )) آن مهم را بخاطر گذراند انشاءالله تعالی آن مهم بموجب دلخواه او بر آید و هر دعایی که کند در آن وقت مستجاب شود ( صفحه 134)ر
امان نامه الهی :
امام كاظم (ع) فرمود: از بعضی پدران بزرگوارم شنیدم كه كسی داشت سوره حمد را می خواند پس حضرت فرمود: هم شكر خدا را به جای آورد و هم به پاداش رسید. بعد حضرت شنید كه سوره توحید می خواند فرمود: ایمان آورد و ایمنی به دست آورد و سپس شنید كه سوره قدر می خواند فرمود: راست گفت و آمرزیده شد و بعد شنید كه آیت الكرسی می خواند فرمود: خداوند خالق امان نامه برایش فرو فرستاد.

 
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






درباره وبلاگ
با سلام این وبلاگ زیر نظر نگاه سوم با ادرس http://negahesevom.loxblog.com/ میباشد خوش امدید
پيوندها







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 78
بازدید ماه : 266
بازدید کل : 31070
تعداد مطالب : 62
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1



negahesevom2.loxblog.com